»

Mar 01 2015

Holger Berndt

Whiskybloggen: Årsmöte och whiskyprovning

prov1Det var dags för årsmöte med efterföljande whiskyprovning när fredagens tillställning gick av stapeln i Malty Towers regi. Årsmötet tog 36 minuter och ”Basil” var orolig att vi inte skulle hinna med innan det var dags för mat. Årsmötesprotokoll kommer upp senare. Så snabbt över till vad som fanns i glasen denna afton. Temat var Maltwhisky-VM. Vi drack de som kom etta och tvåa i följande klasser:

• Malty style (varken extremt rökig en vinfatsinfluerad whisky)
    • Longmorn 16 48,0 % nr 561, 632:-
    • Nikka Yoichi 10, 45% nr 10413, 601:-
  • Sherried (sherryfatslagrad)
    • Glendronach 15 Revival 46% nr 494, 542:-
    • Glenfarclas 15 år 46% nr 85587, 561:-
  • Peated (rökig)
    • Laphroaig 16 Years 48,4% nr 84008 1301:- (ersättning för en ”laffe” som inte gick att få tag på)
    • Talisker 10 Years 45,8 % nr 411 412:-

Det var en trevlig provning med lite små överraskningar i vad det var i glasen. Det var en blindprovning och vi fick rösta på de två bästa. Själv hade jag Nikka som nr 1 och Glenfarclas som nr 2. Det sammanlagda resultatet blev enligt följande

1. Talisker 10 Years (13 röster)
  2. Glenfarclas 15 år och  Longmorn 16 (10 röster)
  3. .
  4. Nikka Yoichi 10 och Laphroaig 16 (7 röster)
  5. .
  6. Glendronach 15 (5 röster)

Efter provningen så var det middag i restaurangen på Hotell Amigo och därefter tillbaka till provningslokalen där några satt kvar lite längre och njöt av resterande droppar i glasen.

På mötet delades klubbens första buteljering ut och Tomas Jansson presenterade den nya klubbtröjan. Om detta kommer det ut en blogg senare

prov5

Bruno ”Basil” Hansén höll i kvällens provning